sobota, 20 kwietnia 2024r.

Geometria kół – a po co to komu? Jakie korzyści daje odpowiednia geometria kół?

Geometria kół - a po co to komu? Jakie korzyści daje odpowiednia geometria kół?

Oszczędzanie środków finansowych na wykonaniu porządnego ustawienia geometrii kół w samochodzie jest zjawiskiem dość powszechnym. Niestety efekty są najczęściej opłakane, jednak przychodzą po dość długim czasie, dlatego początkowo może się wydawać, że udało nam się bezboleśnie zaoszczędzić nieco pieniędzy. W dzisiejszym poradniku wykażemy, że jazda z nieprawidłowo ustawioną geometrią to proszenie się o poważne kłopoty i że absolutnie nie należy tej kwestii ignorować, ani oszczędzać pieniędzy na owym polu.

Bezpieczeństwo jazdy

Najważniejsze podczas jeżdżenia samochodem jest bezpieczeństwo, dlatego od tego właśnie rozpoczniemy. Otóż geometria kółma absolutnie podstawowy wpływ na powyższe. Jeżeli będzie ustawiona niepoprawnie, to o ile na suchej nawierzchni możemy tego nie odczuwać, na mokrej z pewnością zauważymy, że coś z pojazdem jest nie tak. Będzie on zachowywał się nerwowo, w każdym zakręcie będziemy ulegali wrażeniu, jakby zaraz któreś koło miało stracić przyczepność. Gdy zbieżność kółjest bardzo mocno oddalona od idealnej, to nawet na suchym asfalcie możemy to zauważyć. Przy ciasnych skrętach stwierdzimy bowiem, że piszczą nam opony, nawet pomimo jazdy z bardzo niewielką prędkością.

Zużycie opon

Jeżeli geometria zawieszenia ustawiona jest nieprawidłowo, koła nie będą toczyły się idealnie równolegle wobec siebie. Wpłynie to bardzo negatywnie na zużycie opon, ponieważ jedna krawędź będzie zużywać się dużo szybciej niż druga. Jeżeli zbieżność kół ustawiona jest zbytnio do wewnątrz, ogumienie będzie nadmiernie ścierane po zewnętrznej krawędzi. Jest to łatwo zauważyć, ponieważ wystarczy dokładnie przyjrzeć się oponie. Bardziej zdradliwe jest ustawienie zbieżności zbytnio na zewnątrz, ponieważ wtedy to wewnętrzne krawędzie będą się nadmiernie zużywać. Zauważyć to będziemy mogli dopiero wtedy, gdy pozostawimy na parkingu samochód z maksymalnie skręconymi kołami. Warto więc od czasu do czasu to zrobić i skontrolować, czy opony przednie na całej swojej powierzchni zużywają się równomiernie. Jeżeli nie, powinniśmy czym prędzej wybrać się na ustawianie zbieżności kół, ponieważ inaczej grozi to szybkim zniszczeniem ogumienia.

Spalanie paliwa

Nierównolegle toczące się koła wywołują także duży opór w czasie jazdy. Jeżeli mamy mocny silnik, to zapewne nawet tego nie odczujemy, oprócz faktu, że pojazd zacznie zauważalnie więcej palić. Sposobem na samodzielną kontrolę jest ustawienie auta na płaskim parkingu i próba delikatnego przepchnięcia go. Jeżeli zauważymy znaczny opór, to jest duża szansa, że coś z geometrią jest nie tak. Jeżeli mamy auto słabsze, to dodatkowy opór odczujemy bardzo szybko, poprzez utratę dynamiki przy wyższych prędkościach. Warto wtedy wybrać się na jej kontrolę i ewentualną korektę. Kraków, jak każde wielkie miasto, ma takich punktów mnóstwo, wystarczy tylko zarezerwować trochę czasu i około 100-150 złotych, ponieważ tyle ta usługa kosztuje.

Może spodobać Ci się również:

unnamed file 1

Kampania reklamowa jak przygotować? Co jest najważniejsze podczas tworzenia kampanii reklamowej?

1 października 2021

Kampania reklamowa to jeden ze sposobów na skuteczną reklamę i przedstawienie konkretnej grupie odbiorców dany produkt lub usługę. Aby przygotować skuteczną kampanię reklamową, trzeba dokładnie zaplanować każde działanie, co pozwoli…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady