piątek, 26 kwietnia 2024r.

Jak sprawdzić czy alternator ładuje prąd?

unnamed file 9

Bez zasilania prądu, żaden pojazd nie byłby w stanie normalnie funkcjonować. Nowsze modele wzbogacone w zaawansowane rozwiązania elektroniczne potrzebują tej energii bardzo wiele. Skąd ją brać? Za wytwarzanie prądu w pojeździe odpowiada alternator, który powinien zapewnić energię do pracy wszystkich podzespołów uruchomionych w czasie jazdy. Powinien, ale co jeśli tego nie robi?

Jak działa alternator?

Budowa i  zasada działania urządzenia niewiele różni się od właściwości standardowej prądnicy. To niewielki układ położony zwykle w pobliżu silnika i połączony bezpośrednio do wału korbowego silnika poprzez pasek wieloklinowy. Alternator składa się z wirnika zamontowanego na obrotowym wale. Znajduje się na nim również koło pasowe alternatora i regulator napięcia.

Podczas jazdy, silnik napędzający samochód, jednocześnie wprawia w ruch wirnik alternatora. Powoduje to powstanie prądu elektrycznego, który zasila wszystkie zastosowane w trakcie jazdy podzespoły elektroniczne. Alternator doładowuje także akumulator, dzięki temu auto ma dość energii do uruchomienia silnika po postoju. Nieprawidłowe jego działanie może wiązać się z problemami z obsługą elektroniki lub szybkim rozładowaniem akumulatora – w takich przypadkach mechanik samochodowy będzie konieczny!

Jak sprawdzić urządzenie zwykłym miernikiem?

Wstępne przesłanki dotyczące problemów z alternatorem można samodzielnie wyeliminować, lub skorzystać z usług, jakie przygotował warsztat samochodowy. Do testu prądnicy wystarczy zwykły miernik elektryczny, niekiedy zwany multimetrem. Taki sprzęt dostępny jest już od kilkunastu złotych i służy do badania jakości przepływu i parametrów prądu stałego.

Przed wykonaniem testów, należy ustawić pojazd w bezpiecznym miejscu i otworzyć przednią pokrywę. Następnie należy podłączyć klemy akumulatora z odpowiednimi kablami miernika pamiętając o oznaczeniach plus-minus. Odczytujemy wartość na wyłączonym silniku i odpinamy multimetr. Później należy odpalić silnik pojazdu i odczekać na zgaszenie kontrolki ładowania baterii, a następnie ostrożnie dokonać pomiar po raz drugi przy włączonym samochodzie.

Odpowiednia interpretacja wyników to podstawa

W przypadku sprawnego alternatora, napięcie podczas pracy silnika powinno być wyższe od 14 V. Standardowo naładowany akumulator w stanie spoczynku zwykle osiąga wskazania rzędu 12.5 V, ze względu na dodatkową pracę prądnicy napięcie przy uruchomionym silniku zostaje jednak zwiększone. Wszelkie niższe wartości świadczą o nieprawidłowej pracy alternatora lub jego uszkodzeniu.

Jeśli rezultaty testu wskazywać będą ten gorszy wariant, warto od razu udać się do warsztatu. Nieodpowiednie ładowanie stanowi poważne zagrożenie podczas jazdy, a mechanika samochodowa pomoże wyeliminować ten uciążliwy problem. Im dłużej zwlekamy z odwiedzeniem serwisu, tym więcej elektronicznych podzespołów może ulec uszkodzeniu.

Może spodobać Ci się również:

unnamed file 4

Jak zapłacić podatek? Jakie wyróżniamy sposoby rozliczeń z Urzędem Skarbowym?

1 września 2021

Płacenie podatków to obowiązek każdego z nas. To, jakie podatki mamy do zapłacenia zależy przede wszystkim od tego, czym się zajmujemy bowiem inaczej, wygląda to w przypadku przedsiębiorców, a jeszcze…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady