Ile schnie lakier samochodowy?
Przygotowanie lakieru samochodowego to skomplikowany proces, który może składać się z kilku lub kilkunastu etapów. Stworzenie idealnego koloru wymaga cierpliwości, wielu warstw nakładanego barwnika oraz przede wszystkim czasu. Na rynku obecnie sprzedawanych jest wiele typów lakierów, których czas twardnienia został znacznie skrócony. Sprawdzimy dziś, jak długo trzeba czekać, aby przygotowana powłoka mogła zostać pokryta kolejną…
Różny czas schnięcia zależny od materiału
To podstawowa cecha barwnika, od której w głównej mierze zależy proces jego twardnienia. Liczy się nie tylko rodzaj przygotowanego lakieru, lecz także jego konsystencja, stopień rozcieńczenia oraz warunki, w jakich został on nakładany.
Na czas wysychania mieszanki wpływać może temperatura wewnątrz warsztatu oraz stopień wilgotności. Im wyższa ilość pary, tym trudniej jest związać komponenty barwnika, przez co okres schnięcia może znacznie się wydłużyć. Dodatkowo, twardnienie powłoki mogą utrudniać zbyt niskie temperatury, a przy zbyt wysokim cieple może dochodzić do nierównomiernego gwałtownego zastygania lakieru. To również nie jest pożądanym efektem podczas prac.
Lakiery dwukomponentowe schną dłużej?
Aby sprawdzić optymalny czas schnięcia takiej mieszanki, należy zapoznać się z informacjami, które na opakowaniu umieścił dystrybutor lakierów samochodowych.
W przypadku bezbarwnych lakierów, pełne stwardnienie powłoki zajdzie po upływie około 16 godzin. Okres czasu dotyczy jednak prawidłowych warunków otoczenia, to znaczy pozostawienie samochodu w garażu przy temperaturze zewnętrznej około 20 stopni. W tym przypadku można jednak czas przyspieszyć stosując specjalne lampy podnoszące temperaturę – wtedy czas twardnienia może wynieść nawet 30 minut!
Jeśli chodzi o lakiery przemysłowe strukturalne, przeznaczone do plastikowych powierzchni, mają one krótki czas schnięcia. Wystarczy jedynie 20-minutowe odczekanie od pokrycia powierzchni warstwą barwnika i już można zabierać się do wykonania kolejnej powłoki. Ten typ lakieru nie wymaga ponadto dodatkowego naświetlania.
A co w przypadku mieszanek bazowych?
Dwukomponentowe lakiery samochodowe bazowe pozwalają na dokładne przygotowanie powierzchni. Tego typu mieszanki pyłosuchość osiągają już po 15 minutach, z kolei suchość dotykową po upływie kolejnego kwadransa. Pozwala to przygotować kilka powłok barwnika w stosunkowo krótkim czasie i bez konieczności stosowania utwardzaczy. W przypadku tego typu lakierów zalecane jest zachowanie 10 minut przerwy między tworzeniem kolejnych powłok lakierniczych.
Może spodobać Ci się również:
Osoby, które lubią aktywność fizyczną, często stawiają na profesjonalne przygotowanie. Brak odpowiedniego ubioru oraz obuwia byłoby dużym utrudnieniem, jeżeli chodzi o komfort w czasie ruchu. Dziś skupmy się jednak na…
Czytaj więcej